طبیعی است که اتومبیل شما به لطف چرخش میل لنگ ، چرخ دندههای انتقال و سایر قسمتهای متحرک در موتور ، کمیلرزش داشته باشد. اما ، هنگامیکه این ارتعاشات ملایم احساس لرزش میکنند ، وقت آن است که دلایل این موضوع را بررسی کنیم.
چگونه ماشین خود را برای لرزش بررسی کنید
شایع ترین دلایل لرزش بیش از حد خودرو شما مشکل در لاستیک ، چرخ ، ترمز ، فرمان ، تعلیق ، محور یا موتور شما است. دلایل زیادی به نظر میرسد ، اینطور نیست؟ نگران نباش ما به نوبه خود نگاهی خواهیم انداخت تا ببینیم مشکلات احتمالی چه میتواند باشد.
ابتدا سعی کنید که ارتعاشات را از کجا شروع کرده و مشخص کنید. آیا ارتعاشات فقط هنگام شروع و شتاب خودرو قابل توجه است؟ آیا آنها فقط هنگام چرخش و ترمز اتفاق میافتند؟ آیا آنها فقط زمانی اتفاق میافتند که شما با سرعت زیاد رانندگی کنید؟ یا شاید با افزایش سرعت ، شدت آنها افزایش یابد؟
اکنون میدانید که لرزشها از چه زمانی شروع میشوند ، بیایید دلایل احتمالی لرزش را بررسی کنیم.
لاستیک
شایع ترین دلیل لرزش اتومبیل شما ناشی از مشکل لاستیکهای شما است. این مشکلات شامل موارد زیر است:
خارج از لاستیکهای تعادل
اگر توجه داشته باشید که لرزش در سرعتهای پایین حداقل است ، اما با افزایش سرعت به 90 کیلومتر در ساعت ، تغییر خوبی رخ میدهد که دلیل آن این است که لاستیکهای شما از تعادل خارج شوند. ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا این دلیل لرزش بیش از حد است ، جستجوی نقاط صاف روی لاستیکهای خود هستید. بسته به میزان خسارت ، ممکن است با گرفتن مجدد تعادل لاستیک خود مشکل را حل کنید. اما اگر خسارت زیادی وارد شود ، باید لاستیکها را تعویض کنید.
لاستیکهای زیرین
لاستیکهای زیرین میتوانند باعث شوند خودروی شما هنگام رانندگی با سرعت بالاتر لرزش بیش از حد داشته باشد. اگر لکههای مسطح روی لاستیک خود پیدا نکردید ، ایده خوبی است که فشار هوای شما مطابق با توصیههای کتابچه راهنمای صاحبان شما باشد. لاستیکهای زیرین میتوانند باعث انفجار لاستیکهای شما شوند.
پوشیدن لاستیک ناهموار
لاستیکها را میتوان به راحتی با خطرات مختلف جاده از کنار هم جدا کرد. این باعث میشود که آنها به طور نامنظم بپوشند ، به عنوان مثال حجامت (یک سطح موج دار روی نخ تایر) یا ساییدگی بیش از حد از یک طرف. با چک کردن لاستیکهای شما برای آسیب و تعویض و / یا تنظیم مجدد لاستیکهای خود (بسته به میزان خسارت لاستیک) میتوان این کار را حل کرد.
نقص تایر
یک تایر خارج از کشور (به عنوان مثال misshapen) یا همان جایی که ترد یا کمربندهای داخلی از بدنه لاستیک جدا شده اند ، میتواند باعث شود تا ماشین شما با سرعت کم (زیر 30 کیلومتر در ساعت) لرزش داشته باشد. در حالی که این نوع از مشکلات میتواند به دلیل نقص ساختگی باشد ، میتواند در اثر خطرات شدید جادهای نیز ایجاد شود.
لاستیکهای فرسوده یا طاس
اگر لاستیکهای شما دارای یک آج کم و یا بدون نقص باشند ، ماشین شما دارای کشش ضعیف ، قابلیت توقف محدود و کاهش قدرت کرنر خواهد بود. در شرایط نامساعد آب و هوا نیز دچار حیرت خواهید شد. لرزیدن یک هشدار اضافی است که لازم است لاستیک خود را تعویض کنید.
رینگهای اتومبیل
یکی دیگر از دلایل احتمالی مربوط به تایر رینگهای شماست. این امر میتواند در اثر رانندگی خشن یا ضربه زدن به برجستگیهای بزرگ یا حفرهها ایجاد شود و باعث خم شدن رینگها شود و به تایر شما آسیب برساند.
لاستیکهای مقاومت کم نورد
این تایرها همچنین به عنوان لاستیکهای کم مصرف شناخته میشوند ، به طور فزایندهای در اتومبیلهای هیبریدی و EV متداول هستند زیرا باعث کاهش مقاومت و مقاومت میشوند و اعتبار محیطی خود را افزایش میدهند. با این حال ، آنها سخت تر از اکثر رانندگان هستند و راحتی رانندگی کمتری دارند زیرا بسیاری از نواقص موجود در جاده را جذب نمیکنند. این بدان معنی است که اگر اتومبیل شما لاستیک مقاومت کمتری دارد ، میتواند دلیل لرزشها باشد ، اما بهتر است دلایل احتمالی دیگر را بررسی کنید.
تا زمانی که لاستیکهای خود را بررسی کرده اید ، توجه خود را به چرخهای خود معطوف کنید. ارتعاشات ناشی از:
چرخهای نامتعادل
اگر بدون آسیب رساندن به لاستیکهای خود به حفرهای عمیق یا حفرهای کم برخورد کرده باشید ، هنوز هم فرصتی وجود دارد که به چرخهای خود آسیب رسانده باشید و باعث عدم تعادل آنها شوید. متأسفانه ، تشخیص این مشکل توسط خودتان دشوار است ، بنابراین اگر فکر میکنید این دلیل لرزشهای اتومبیل شماست بهتر است با یک مکانیک واجد شرایط صحبت کنید.
چرخهای خمیده یا آسیب دیده
حفرههای عمیق و سایر خطرات جادهای میتواند چرخهای شما را خم یا آسیب ببیند و باعث لرزش بیش از حد خودرو شما میشود. برای تشخیص صحیح این ، شما باید از ماشین متعادل کننده چرخ استفاده کنید ، که به شما میگوید آیا امکان تعمیر چرخ وجود دارد یا نیاز به تعویض آن دارید.
راندمان چرخ
این با یک نشانگر شماره گیری اندازه گیری میشود و به هرگونه انحراف از چرخش کاملاً دایره هنگام چرخش اشاره دارد. بسته به اندازه گیریها ، ساده ترین راه حل اغلب چرخ جدید است.
بلبرینگهای چرخ
اگر ارتعاشات را از طریق فرمان خود احساس میکنید ، این احتمال وجود دارد که یاطاقان چرخ شما فرسوده یا آسیب دیده باشد. در حالی که یاتاقانهای چرخ معمولاً طول عمر اتومبیل شما دوام میآورد ، این همیشه اتفاق نمیافتد ، به خصوص اگر شما به طور منظم در جادهای رانندگی میکنید ، مسافت پیموده شده بالایی دارید یا از سبک رانندگی سخت برخوردار هستید.
ترمز
اگر لرزش به دلیل مشکلی در چرخ یا لاستیک شما نیست ، ایده خوبی است که ترمزهای خود را بررسی کنید. برخی از قسمتهای بررسی شده عبارتند از:
روتور / دیسک ترمز
اگر دیسکهای ترمز شما دارای تغییراتی در ضخامت آنها باشد ، همچنین به عنوان کار بیش از حد شناخته شده یا دور از دسترس بودن آن است ، باعث میشود خودروی شما هنگام ترمز لرزش داشته باشد. همچنین میتوانید هنگام فشار دادن روی آن ، لرزش پدال ترمز را احساس کنید. به دلیل فرسودگی شدید ، دیسک ترمز میتواند مثل این پیچیده شود. به عبارت دیگر ، دیسک ترمز از توقف بیش از حد گرمتر و سنگین تر از آن است که دیسک ترمز خاص بتواند کار کند.
کولیس
همچنین ممکن است کالیپرهای ترمز در دیسک ترمز گیر کنند. هنگامیکه این اتفاق میافتد ، وقتی بیش از 70 کیلومتر در ساعت رانندگی میکنید ، از طریق فرمان متوجه ارتعاشات خواهید شد و هنگام توقف میتوانید بوی سوختن دهید.
درام ترمز
درست مانند دیسکهای ترمز ، درام ترمز نیز میتواند دور از دسترس باشد. هنگام فشار دادن پدال ترمز ، همراه با صدای خراشیدن یا فشار فشار ، لرزشهای اضافی را احساس خواهید کرد.
فرمان
مکان بعدی برای بررسی سیستم فرمان است. ارتعاشات ناشی از:
اجزای سست
با گذشت زمان ، بسیاری از قسمتهای فرمان شما شروع به فرسودگی میکنند ، باعث میشود فرمان شما از آنچه که باید باشد کمتر پاسخگو باشد. از کجا بیشتر متوجه لرزشها میشوید؟ اگر هنگام رانندگی مستقیم فرمانتان خوب باشد ، اما وقتی به دور یک منحنی میروید تکان میخورد ، نشان میدهد مشکلی در انتهای میله کراوات فرسوده وجود ندارد. با این حال ، اگر فرمان شما مستقیم میچرخد اما نه هنگام چرخاندن ، تکان میخورد ، این بدان معنی است که شما باید اتصالات توپ خود را تعویض کنید.
فرمان برق
فرمان برق یکی دیگر از دلایل احتمالی این است که فرمان شما در هنگام چرخاندن گوشهای میلرزد ، اما هنگام رانندگی در یک جاده مستقیم. برای بررسی اینکه علت این امر است ، فرمان نشت خود را برای نشت بررسی کنید و مطمئن شوید که مخزن شما دارای سیال فرمان قدرت کافی است.
تعلیق
سیستم تعلیق به سیستم فرمان متصل است ، بنابراین یک مرحله بعدی منطقی است. دلایل احتمالی ارتعاشات عبارتند از:
خارج از تراز
رانندگی به سمت محدودهها یا حفرهها همچنین میتواند باعث شود سیستم تعلیق شما خارج نشود. یکی از علائم آن ارتعاشاتی است که با سرعتهای مختلف احساس میشوند.
اجزای سست
اگر متوجه شدید اتومبیل شما با سرعت مشخصی ارتعاش میکند ، اما نه هر بار که با آن سرعت رانندگی میکنید ، احتمال وقوع لرزشها توسط اجزای سیستم تعلیق شل یا یاتاقانها وجود دارد. ممکن است متوجه شوید که در صورت تصادف در جاده ، لرزشها افزایش مییابد و تا زمانی که خودرو متوقف شود ادامه مییابد. مطمئناً بررسی میکنید که همه مؤلفههای سیستم تعلیق شما به درستی به هم وصل شده باشند.
اجزای پوشیده
اجزای پوشیده شده ، مانند اتصالات توپ و دستگیرههای بازوی کنترل ، میتوانند با سرعت زیاد و هنگام ترمز باعث لرزش شوند. در این حالت ، ارتعاشات یک هشدار است که شما نیاز دارید سیستم تعلیق خود را بررسی کرده و آن را حفظ کنید ، و جایگزین هر اجزای فرسودهای شوید.
محور
آخرین قسمت از ماشین که قبل از رسیدن به موتور بررسی میکنیم ، محور است. سه قسمت وجود دارد که باید علت لرزشها بررسی شود:
محور خم
همانطور که مشاهده کردیم ، رانندگی به داخل حفره میتواند صدمات زیادی به ماشین شما وارد کند که بلافاصله قابل مشاهده نیست. یکی دیگر از عوارض احتمالی ناشی از حفره ، محور خم است. اگر محور شما خم شده باشد ، ماشین شما با شدت بیشتری تکان میخورد ، سریعتر رانندگی میکنید.
پیشرانهی آسیب دیده
در هنگام چرخش نیرو موتور به محورهای عقب و چرخها در وسایل نقلیه محور چرخ عقب (یا محورهای جلویی و چرخها در وسایل نقلیه چرخ محور جلو) به سرعت میچرخد. اگر این خم شود ، میتواند باعث لرزیدن چشمگیر شود.
اتصالات سرعت ثابت (CV) فرسوده
اتصالات CV لاستیکی ، پوششهای آکاردئونی (چکمه) در اطراف انتهای محورهای محرک است که در صورت پاره شدن میتواند باعث ایجاد لرزش شود ، این امکان را میدهد تا خاک ، گرد و غبار و کثیفی جاده وارد شود و به مفاصل آسیب برساند. اگر این اتفاق در اتومبیل درایو جلو رخ دهد ، باید محورهای درایو را تعویض کنید.
موتور
آخرین قسمت از ماشین شما برای بررسی موتور است. تعدادی قسمت وجود دارد که میتوانند باعث ایجاد لرزش شوند ، از جمله:
شمعهای جرقه ای
شاخههای جرقهای کثیف یا کثیف میتوانند باعث شوند موتور یک موتور بنزینی در یک یا چند سیلندر دچار ناخوشایند شود ، که میتواند هنگام لرزش یا سرعت در حالت کار باعث ایجاد لرزش شود. ساده ترین راه حل تعویض شاخههای جرقهای خود و بررسی سیم کشی مربوطه است.
فیلتر هوا و سوخت و مصرف هوا
لرزش موتور همچنین میتواند ناشی از سیستمهای هوا و سوخت باشد. در بعضی مواقع فقط نیاز به تغییرات جزئی در سیستم مصرف سوخت است ، برای مثال برای تنظیم مشکل کار در کاروربوتور یا تمیز کردن سیستم مصرف سوخت ، برای رفع مشکل.
فیلترهای هوا و سوخت نیز باید بررسی شوند. فیلتر هوای گرفتگی ، کثیف یا آسیب دیده ، میزان اکسیژن موجود برای فرآیند احتراق را کاهش میدهد و میزان سوخت موجود در اثر جریان سوخت را با مقدار هوای موجود در آن کاهش میدهد. این منجر به لرزش موتور شما به دلیل کمبود هوا و سوخت در موتور میشود. فیلتر سوختگی مسدود شده باعث میشود ماشین شما به روشی مشابه عمل کند.
شلنگهای گشاد یا جدا شده
اگر هرکدام از شیلنگهای متعدد موجود در اتومبیل شما - حامل مخلوطهای سوخت هوا ، مایع خنک کننده رادیاتور ، خلاء و غیره - ترک خورده ، شکسته ، سست یا قطع شده باشد ، به این معنی است که موتور شما آنچه را که لازم است برای کار درست دریافت نمیکند. این امر باعث میشود که ماشین شما شروع به لرزش ، عدم سوء استفاده و یا توقف کند. با تعویض هرگونه شلنگهای بد به راحتی قابل حل است و بررسی همه اتصالات شیلنگ ایمن است.
سوار موتور شکسته
مونتاژ موتور بین موتور و بدنه خودرو قرار دارد و ضمن نگه داشتن موتور شما به خودرو ، لرزش موتور را جذب میکند. اگر هرکدام از موتورهای شما خراب باشد ، هر زمان که موتور خاموش شود ، لرزش موتور را در اتومبیل خود احساس خواهید کرد ، اما وقتی موتور بیکار باشد ، لرزشها به میزان قابل توجهی کاهش خواهند یافت. تنها راه حل این مسئله تعویض مونتاژ موتور است.
فروشگاه لوازم یدکی پژو و سمند و قطعات ماشین ایرانی نرسی
کمربند زمانبندی معیوب
کمربند زمان بندی با حرکت پیستونها همگام سازی دریچههای ورودی و اگزوز شما را تضمین میکند. هرگونه مشکلی در مورد آن یا هر لوازم جانبی دیگری که به کمربند رانده میشود ، این کالیبراسیون دقیق را دور میزند و باعث میشود موتور شما لرزش داشته باشد. تعویض کمربند زمان بندی خود در صورت فرسودگی و آسیب دیدن مشکل را برطرف میکند.